NEDERLANDSE FILM

Ik weet niet wat het is, maar de komende tijd zijn er ongelooflijk veel films van Nederlandse maak in de bioscoop te zien. Ik merk dat ik nog altijd een beetje sceptisch tegenover Nederlandse film sta: is zo’n film niet gewoon een optelsom van een paar bekende soap-acteurs / andere BN’ers, een groot scala aan scheldwoorden en veel seks? Ik denk eerlijk gezegd niet dat ik de enige ben die op deze manier over Nederlandse films denkt, maar klopt dit vooroordeel tegenwoordig eigenlijk nog wel? Geen idee, daarvoor zou ik de films eerst eens moeten bekijken. Hieronder in ieder geval de trailers + beschrijving van een paar recente Nederlandse films!


Bro’s before Ho’s

Een film over twee broers die afspreken nooit aan een relatie te beginnen, maar dan beiden verliefd worden op hetzelfde meisje. Maar tja, als er één film is die aan bovenstaande formule van de Nederlandse film lijkt te voldoen, is het deze film wel. Misschien op het feit na dat er geen bekende soap-acteurs in meespelen, maar verder lijkt deze film zo ongeveer álles te bevatten waarvan ik niet hou. Veel seks, zuipen, lomp, asociaal geschreeuw, en tja.. Ik weet niet, deze film lijkt me echt helemaal niks. Niet raar, want deze film komt van de makers van New Kids, films waar ik ook absoluut niks mee heb (en believe me, ik heb het geprobeerd). Toch krijgt deze film op IMDb.com een 7,0 – best een acceptabele score. Misschien ga ik het dan toch nog maar weer een keertje proberen, wie weet!


Mannenharten

Wie zien hoe zes mannen over hun leven peinzen – terwijl ze zich in het zweet werken in de sportschool. Het lijkt alsof de makers heel hard hebben geprobeerd een romcom te maken waarin mannen zich kunnen verplaatsen, maar waar vrouwen ook met plezier naar kunnen kijken (want hé, wij vrouwen zijn best makkelijk: geef ons een paar leuke mannen, wat romantiek, en we zijn tevreden). In ieder geval: deze film zou ik best nog wel willen zien. Qua acteurs.. tja. Kim Feenstra? Really? Wie heeft bedacht dat zij wel eens een hoofdrol in een grote Nederlandse film zou kunnen vertolken? Maar oké, daar tegenover hebben we ook een Barry Atsma en Sanne Vogel. IMDb geeft hem een 5,6 – nog net voldoende.


Soof

Een film naar de columns van Sylvia Witteman. Ken je haar niet? Schaam je, want ze is echt grappig. In ieder geval, het is – opnieuw – een romantische comedy, dit maal over de drukke huismoeder Soof. Ze heeft een klein cateringsbedrijf dat niet van de grond wil komen, is uitgekeken op haar man en heeft door haar 3 kinderen geen tijd voor zichzelf. Kortom: midlifecrisis. Dan loopt ze de knappe  choreograaf Jim tegen het lijf (gespeeld door Dan Karaty – opnieuw: really?) en juist, deze relatie loopt uit de hand. Verder zien we in deze film Lies Visschedijk, Fedja van Huêt en Chantal Janzen. Wil ik deze film zien? Ja, eigenlijk wel!


Het Diner

Voor zover ik kan oppikken uit de trailer en beschrijving, gaat deze film over één avond, één diner. Twee echtparen gaat een avondje uit en praten over koetjes en kalfjes, maar ondertussen vermijden ze het belangrijkste onderwerp: hun kinderen. Blijkbaar is dat een gevaarlijk onderwerp, en volgens de synopsis hebben hun kinderen iets gedaan ‘wat hun toekomst kan verwoesten’. Oke, vaag. Maar, ook interessant. Ik hou wel van praatfilms zonder enige actie, waarin dialoog het belangrijkste element is. Mijn interesse is in ieder geval gewekt! Met o.a. Thekla Reuten, Daan Schuurmans en Kim van Kooten.


Feuten: het Feestje

En hoppa, de naam verpest de film al meteen! Nee, even serieus, ik had de trailer nog niet gezien, en wist ook eigenlijk meteen dat ik hem niet eens hoefde te zien. Misschien komt dat ook een beetje door mijn afkeer voor het diehard studentenleven, wie weet. In ieder geval: een film over het eerste feestje van het nieuwe studiejaar van studentencorps H.S.C. Mercurius: het inschrijffeest. Blijkbaar loopt het feestje enorm uit de hand. Tja. Ik denk dat het échte verhaal daar ook wel ophoudt en de film verder redelijk oppervlakkig is. Maar, pin me er niet op vast, ik ben heel goed in het hebben van een mening voordat ik deze ergens op kan baseren! Met o.a. Manuel broekman (een grote yay! – maakt het kijken mogelijk nog een beetje aangenaam), Tim Murck en Hanna Verboom.

Even voor de duidelijkheid: de meningen die ik over deze films heb: puur vooroordelen. Nog niet één van deze films heb ik gezien, dus als jullie denken: “Daphne, kom op, die film moet je gewoon echt wél kijken!” – mag je dat gewoon (graag zelfs!) zeggen! Niks leuker dan denken dat een film absoluut niks is, en dat hij heel leuk blijkt te zijn!

3 gedachtes over “NEDERLANDSE FILM

  1. Ik denk precies hetzelfde over Nederlandse films. Maar Alles is Liefde en Alles is Familie zijn echt top! Vooral die opmerkingen die voor ‘volwassenen’ hilarisch zijn en de kinderen niet door hebben :)
    Feuten lijkt me helemaal niets, Bro’s before Ho’s weet ik niet. Een 7 is niet slecht op imdb, maar new kids heb ik niet gezien en spreekt me ook niet echt aan (volgens mij ben ik één van de weinige). Het Diner vond ik een fantastisch boek, maar een film? En ja Soof wil ik graag zien om Fedje :) haha, die vind ik zo leuk! Een hoofdrol voor Kim Feenstra? Nou, ik weet niet hoor. Aan de andere kant moeten we haar misschien het voordeel van de twijfel geven, misschien is ze wel heel goed ;)

Geef een reactie

