TOP 5: Romantische comedies

Het is zondag. Je wordt rond een uur of 10 wakker gemaakt door je vriendje, die je een ontbijt op bed komt brengen. Terwijl de opkomende zon door de gordijnen binnensijpelt, besmeer je je croissantje met jam en drink je je jus d’orange. Rond het middaguur maken jullie een fijne herfstwandeling door het bos, natuurlijk gevolgd door een beker warme chocolademelk, mét slagroom en marshmallows. Eenmaal thuis aangekomen is het tijd voor een filmpje. En nee, niet zomaar een filmpje, een fantastische romantische komedie waarbij je helemaal wegsmelt…

Oké, terug naar de realiteit. Waarschijnlijk werd het overgrote deel van ons vanochtend wakker door of een wekker, of een grasmaaiende buurman. In ieder geval niét door een ontbijt op bed van je vriendje (die van mij gaf me één chocolate chip cookie als ontbijt – lekker hoor, maar nah) of door de stiekem binnenglippende zon (want die laat zich vandaag weer eens niet zien). Ook een herfstwandeling is jammer genoeg geen optie, want, tja, het is nou eenmaal koud.

Wat wél kan, is het kijken van een romantische komedie. En waarom zouden we dat niet gewoon doen? Er is niemand die dit onderdeel van onze perfecte zondag van ons af kan pakken! Dus: pak er een kopje thee bij, nestel je met een dekentje op de bank en kijk een van tien onderstaande films!

We Bought a Zoo (2011)

Naamloos-2

Oke, misschien niet helemaal een romantische komedie, maar ach. Hij is hartverwarmend, dat telt ook toch? Het verhaal gaat over een vader die met zijn kinderen besluit een vervallen dierentuin nieuw leven in te blazen. De moeder van de kinderen is gestorven, wat zorgt voor de nodige emotionele momenten, maar ik lieg niet als ik zeg dat ik me aan het eind van deze film echt heel cozy en warm vanbinnen voelde. Denk: schattige dieren + klein schattig kindje + Matt Damon + Scarlett Johanson als nieuwe love-interest = feelgood-film!


Life as We Know It 
(2010)

3

Ik ga het niet onder stoelen en banken steken, maar ik kom er eerlijk voor uit: ik ben fan van Katherine Heigl. Jup, ik leerde haar kennen als Izzy in Grey’s Anatomy en sindsdien ben ik fan. Ook Josh Duhamel vind ik heerlijk (kijk dan: hij is fijn!). Het verhaal gaat over twee jongvolwassenen van die samen dezelfde beste vrienden hebben. Wanneer deze vrienden komen te overlijden, krijgen zij de zorg over hun kind toegewezen. Hoe gaan twee mensen – die elkaar niet kennen en elkaar eigenlijk ook niet kunnen uitstaan – dit volhouden? Het verhaal klinkt misschien een beetje slapjes en oké, dat is het misschien ook wel een beetje, maar dat neemt niet weg dat de film zelf echt heel leuk is!


Love Actually
(2003)

4

Over deze film hoef ik niks meer te zeggen, toch? Waarom ik hem er dan toch tussenzet? Omdat hij er gewoon bij hoort. Vooral nu, in december, moet je hem gewoon nog een keer kijken. Dus.


500 Days of Summer 
(2009)

5

De ‘alternatieve’ romcom, dat is 500 Days of Summer. Maar dat maakt hem niet minder leuk! Een verhaal over een vrouw die niet in echte liefde gelooft, en een man die verliefd op haar wordt. Joseph Gordon-Levitt is een fijne acteur, Zooey Deschanel is haar gebruikelijke vrolijke en ietwat rare zelf: fijne film!


The Vow 
(2012)

7

The Vow. De filmposter doet denken aan het grootste cliché. En ja, dat is het ook wel een beetje. Paige komt door een auto-ongeluk in een coma terecht. Wanneer ze wakker wordt, herkent ze haar man – Leo – niet meer. Leo probeert in de film haar hart opnieuw te winnen, maar komt erachter dat dit nog niet zo makkelijk is. Ik vond deze film heel mooi, aangrijpend ook. Echt, je voelt je hart op sommige momenten in deze film eventjes samenknijpen. En tja, soms is dat gevoel gewoon even fijn.

Oké, ik kom er nu dus achter dat er weinig romantische komedies in deze post staan haha. Hoppa, een romantisch drama, een familiefilm.. Achja, het zijn wel stuk voor stuk fijne films en aanraders voor een koude zondagmiddag!

7 gedachtes over “TOP 5: Romantische comedies

Geef een reactie

