CHRISTMAS COUNTDOWN (7): Alleen met kerst?

IMG_20131214_190010

Jaja, een heuse Christmas Countdown! Als er iémand gek op kerst is, ben ik het wel. Ik ga helemaal los met lampjes, kerstballen, dennetakken, glitter en nepsneeuw. Niet heel opmerkelijk zou je denken, tot ik je vertel dat ik in oktober al met de kerstgekte begin. Sinterklaas? Kan me de pot op. De kerstman is waar het allemaal om draait! (oké, ik moet toegeven dat dit waarschijnlijk komt omdat ik met Sinterklaas al jaren geen cadeautjes meer krijg – en oh: pepernoten eet ik wél!) Mijn allereerste kerstblog? Over het zogenaamde ‘alleen zijn’ met kerst. 

De laatste tijd lees ik veel (en als ik zeg veel, bedoel ik: ik struikel er nog net niet over) blogs en artikelen over wat je hemelsnaam moet doen als je alleen bent met kerst. En met ‘alleen’ wordt dan bedoeld: zonder vriendje. Onzin natuurlijk, want het is niet zo dat je alleen bent wanneer je geen vriendje hebt om kerst mee te vieren. Integendeel: je hebt des te meer tijd om even twee dagen van je familie te genieten! Of je omarmt het ‘alleen zijn’ en neemt fijn twee daagjes helemaal voor jezelf. Je hebt immers geen vriendje dat je meesleept naar je schoonfamilie, waardoor jij de kans misloopt om fijn in je onesie (x) een kerstfilm te kijken.

Maar, dat ik vind dat niemand zich alleen hoeft te voelen met kerst, snap ik best dat er mensen zijn die zich wel zo voelen. En dat is niet leuk. Nou weet ik best wel hoe het is om je alleen te voelen, en weet ik ook dat het zien van smoorverliefde stelletjes het laatste is waar je op zo’n moment aan toe bent. Dus: voel je je een beetje alleen met kerst, heb je zin in een film, maar geen zin in romantiek? Kies dan één van onderstaande kerstfilms! En hé, don’t worry: pak er een beker chocolademelk bij, grijp die schaal met kerstkoekjes (misschien is het zelfs leuk om ze met dit recept zelf te maken!) en zet de verwarming een graadje hoger: dit wordt jouw avond!

How The Grinch Stole Christmas (2000)

In een sneeuwvlok ligt het magische land van de Who’s, een volkje dat houdt van Kerstmis en feest vieren. Maar bovenop de berg leeft de ‘Grinch’, een oude knorrepot die de kerstdagen haat en alleen maar wraak wil nemen op diegenen die hem kwaad hebben gedaan. Op kerstavond besluit hij naar het dorp af te zakken, vermomd als de Kerstman, en de cadeautjes en kerstversieringen te stelen. De kleine Cindy Lou Who kan niet begrijpen dat iemand zo stout kan zijn en probeert contact te zoeken met de ‘Grinch’. ~ MovieMeter

Iedereen heeft deze film toch al wel tenminste één keer eerder gezien? Ik wel in ieder geval. De ultieme kerstfilm, naar mijn mening!

Rare Exports: A Christmas Tale (2008)

De jonge Pietari woont bij zijn vader Rauno die een rendierenslachthuis runt. Dichtbij hen in de buurt doet een Amerikaanse wetenschapsexpeditie een grote vondst: ze vinden de Kerstman die er volgens de legende begraven lag. Niet de Kerstman zoals vele hem kennen, maar de kwaadaardige lokale variant. De dag voor Kerst komen Pietari en zijn vrienden langs een veld met dode rendieren. De volwassenen geven een wolf de schuld, maar Pietari en zijn vriend Juuso weten dat er heel iets anders aan de hand is, een duister iets. De volgende dag wordt echter de ontdekking gedaan dat alle kinderen uit het dorp vermist worden. ~ Moviemeter

Een horror-kerstfilm! Heb je het echt even helemaal gehad met de happy-christmassy sfeer, dan zit je bij deze film goed. Ik heb hem niet gezien en moest stiekem een beetje lachen toen ik deze film zijn trailer zag. What the hell were they thinking?! Toch krijgt deze film veel goede recensies! Toch een kijkje waard misschien ;)

Joyeux Noël (2005)

Waargebeurd verhaal, zich afspelend aan het front in de winter van 1914. De Eerste Wereldoorlog woedde volop en eindigde de levens van talloze jonge mannen. Wanneer de Kerst aanbreekt gebeurt er echter iets volkomen onverwachts. Die nacht worden de levens gevolgd van vier personen: een Anglicaanse priester, een Franse luitenant, een tenor en zijn zingende geliefde, een sopraan. Op die nacht gebeurt het ondenkbare, wanneer soldaten de wapens neerleggen en elkaar benaderen om Kerst te vieren. ~ Moviemeter

Ook deze film heb ik nog niet gezien, maar ik denk wel dat ik hem deze kerstmis ga kijken! Het is niet je standaard kerstverhaal, maar het is volgensmij wel een verhaal waarin de ware kerstgedachte naar voren komt! Hij lijkt me ook erg indrukwekkend.

A Christmas Carol (2009)

Ebenezer Scrooge (Jim Carrey) begint de kerstdagen zoals gewoonlijk met krenterige minachting naar zijn trouwe hulp en snauwend naar zijn vrolijke neef. Maar de geesten van zijn Kerst- verleden,- heden en -toekomst nemen hem mee op een opzienbarende reis waarbij de oude Scrooge, met veel tegenzin, de waarheid onder ogen moet zien. Hierdoor realiseert hij zich dat hij zijn hart moet openen voordat het te laat is, om alle ongelukkige jaren weer goed te kunnen maken. ~ Moviemeter

Deze film heb ik nog nooit gezien, maar ik heb wél de versie uit 1984 talloze keren gezien. Dit is voor mij hét kerstverhaal, wanneer ik deze film (of de versie uit 1984) zie, is het gewoon kerstmis! Zeker een aanrader!

Arthur Christmas (2011)

Arthur houdt van alles wat met kerst te maken heeft, sterker nog: hij is de enige in zijn familie die nog steeds is gefascineerd door de ware magie van dit feest. En dat wil wat zeggen, want hij is de zoon van de kerstman! Zijn broer Steve heeft het kerstgebeuren de efficiëntie van een militaristische operatie meegegeven, terwijl de kerstman zelf alleen maar dénkt dat hij de boel runt… ~ MovieMeter

Een fijne animatiefilm is nooit weg. Zeker niet wanneer de stemmen zijn ingesproken door o.a. James McAvoy en Hugh Laurie!

Ik hoop dat ik hier een lijstje heb kunnen samenstellen met de ietwat bekendere niet-romantische kerstfilms, maar ook een paar minder onbekende opties heb kunnen geven! En aaah: nog een week en het is kerstmis!

11 gedachtes over “CHRISTMAS COUNTDOWN (7): Alleen met kerst?

  1. Ik ben ook gek op kerst! En ik snap wat je bedoelt: Sinds je geen cadeautjes meer krijgt met Sinterklaas is de magie er wel vanaf. Kerst is veel leuker! En alleen met kerst zonder vriendje is inderdaad de grootste onzin, je hebt toch familie!

    Love,

    Rowan

    Personal Style Blog http://WWW.REDREIDINGHOOD.COM
    PS: Don’t forget to enter my GIVEAWAY in order to win a complete set of jewelry from Revival London to spice up your NYE outfit with!

  2. Ik heb een vriend en ben alsnog alleen met kerst, als ik zelf te lui was om iets leuks te organiseren dan. Ik eet gezellig bij vrienden en ga een middag met mijn broer koken en de andere dag? Dan ga ik lekker cocoonen op de bank. HEERLIJK. :)

Geef een reactie

