CHRISTMAS COUNTDOWN (5): Review ‘Frozen’.

Naamloos-2

“Ja Daphne, als je een Christmas Countdown doet, is het wel zo handig dat je iedere dag iets post.” I know, I know. Maar deze afgelopen paar dagen waren zo druk dat ik het gewoon even niet voor elkaar kreeg. Gelukkig kan ik morgen mijn laatste essay inleveren en heb ik daarna vakantie! Wat ook leuk is: ik had vanavond even tijd om een film te kijken, en ik koos – in het kader van mijn inmiddels toch al mislukte Christmas Countdown – voor de film Frozen! Want tja, kerstiger dan dit krijg je de films niet! (Oké, eigenlijk wel – er komt niet eens een kerstboom in deze film voor. Maar hé, noem nog eens een film met een pratende sneeuwpop en een betweterig eland!)

Naamloos-1

Het verhaal » Frozen gaat over de zusjes Elsa en Anna, prinsessen in het koninkrijk Arendelle. Elsa heeft echter een geheim: ze bezit over magische krachten waarmee ze sneeuw en ijs kan creëren, maar heeft hier absoluut geen controle over. Ze zondert zichzelf af en heeft zelfs contact met haar  zusje Anna. De ouders van Anna en Elsa komen om op zee, dus wanneer Elsa een geschikte leeftijd heeft bereikt, wordt ze tot koningin gekroond. Dan gebeurt het onvermijdelijke: doordat haar emoties uit de hand lopen, verliest ze de macht over haar krachten en bedelft ze perongeluk het hele koninkrijk onder een laag sneeuw, een eeuwige winter. Uit schaamte rent ze weg, en bouwt ze een ijskasteel op een berg. Ondertussen zit het koninkrijk met de eeuwige winter, voelt Anna zich schuldig en is heel het koninkrijk ontzettend kwaad op ‘het monster Elsa’. Anna wil deze situatie natuurlijk oplossen, en krijg t hierbij hulp van de charmante Christoff, zijn rendier Sven en de grappige pratende sneeuwman Olaf.

4

Review » Wat een superleuke film! Ik denk écht dat dit echt een van de leukste Disneyfilms is die ik de afgelopen jaren heb gezien! Nou heb je mij vrij snel binnen als je een pratende sneeuwpop en een rendier bij elkaar in een film zet, daar niet van, maar het is écht een fijne film. Ik ben verliefd op alle personages – op de paar pure slechteriken na dan: Olaf, de sneeuwpop die enorm enthousiast wordt van het vooruitzicht van een warme zomer, is hilarisch. Sven, het trouwe en wijze rendier, zou je zo als huisdier in huis nemen. Christoff is misschien niet de meest knappe Disney-hunk die we de afgelopen jaren hebben gezien, maar ja hoor, ik ben verliefd. Van Anna houd ik ook, because she kicks ass. Ze is grappig, impulsief en een heerlijk tegendraads karakter! En ja, zelfs van Elsa, de slechterik van de film, ben ik gaan houden – want ook zij wil eigenlijk alleen het beste voor iedereen.

Ik kan eigenlijk echt geen negatieve kritiek op deze film geven, omdat ik echt heel enthousiast ben over deze film. Het verhaal is goed uitgewerkt, de personages zijn allemaal even leuk, de film loopt goed, is niet te lang, niet te kort, is net grappig genoeg – zonder overdreven te zijn. Ja, ik vind hem leuk! Ook – zonder te spoileren – het idee van de inmiddels in Disneyfilms uitgemolken “true love” wordt ontzettend leuk uitgewerkt. Waar films als Tangled en (vul hier een willekeurige Disneyanimatie in) het net niet voor me deden, maakt Frozen echt al zijn beloftes waar.

Wat wel een minpuntje zou kunnen zijn: in de film wordt gezongen. En dan niet even een leuk liedje tussendoor, nee, soms praten ze zingend. Zingen ze pratend. Whatever. Je snapt wat ik bedoel. Ik heb daar op zich geen probleem mee, en de liedjes zijn ontzettend goed ingezongen door Indina Menzel en Kristen Bell (twee enorm bekende musical-actrices). Sidenote: ik zie het wel gebeuren hoor, een Frozen-broadway musical!

Conclusie: ga dit zien! Dit is echt een klassieke Disneyfilm, zo eentje als De Kleine Zeemeermin, zo eentje die je dertig keer opnieuw zou kunnen kijken zonder dat ‘ie je verveelt. Dus, heb je een dagje niks te doen in de kerstvakantie, ga dan fijn naar Frozen, want hij draait nog in de bioscoop!

3

Leuke feitjes » Oorspronkelijk stond deze film gepland voor het jaar 1943, onder de naam De Sneeuwkoningin. Juist. Negentien-drie-en-veertig. Waarom hij dan pas 60 jaar later in de bioscopen draait? De animators van Disney hadden destijds grote problemen met het animeren van de sneeuwkoningin, Elsa. Het verhaal werd gearchiveerd, om pas in de jaren ’90 weer tevoorschijn te worden gehaald. In 2002 werd het project echter weer stopgezet, aangezien Disney de nieuwe pogingen dit verhaal te animeren telkens afwees. Pixar is er op een gegeven moment bijgehaald, maar in 2010 besloot Disney het toch nog maar eens zelf te proberen. Een heel team werd samengesteld, maar wéér kwam men in de problemen bij hetzelfde struikelblok: het animeren van de sneeuwkoningin. In 2011 kondigde Disney opnieuw hetzelfde verhaal aan, ditmaal onder de naam Frozen. En ja hoor, dit is de film die nu in de bioscopen draait!

In het oorspronkelijke verhaal zijn Anna en Elsa (die dan ook helemaal niet zo heten) helemaal geen zusjes. Sterker nog: Elsa is in en in slecht. John Lasseter, de producer van Frozen, vond echter dat de personages te eentonig waren en dacht dat het publiek zich niet met de personages zou kunnen binden. Dus, hij besloot een paar veranderingen in het verhaal aan te brengen.

De schrijver van het oorspronkelijke verhaal De Sneeuwkoningin, Hans Christian Andersen, is ook de schrijver van verhalen als De Kleine Zeemeermin, Het Lelijke Eendje, De Dansende Schoentjes en Het Meisje met de Zwavelstokjes.

5 gedachtes over “CHRISTMAS COUNTDOWN (5): Review ‘Frozen’.