CHRISTMAS COUNTDOWN (1): Review Arthur Christmas.

Ik ben slecht in Christmas Countdowns. Tenzij ze verschijnen in de vorm van een adventskalender dan (chocolaaaa). Maar op mijn blog? Een ramp! Om het enigszins nog een beetje goed te maken, opnieuw een review van een kerstfilm. Want tja, ondanks dat ik mijn blog een beetje verwaarloos, kijk ik zeker nog films. Afgelopen weekend wilde mijn vriendje een grappige, luchtige film zien, en ik een kerstfilm. We kwamen uit op Arthur Christmas, daar ik deze nog in een eerdere Christmas Countdown-blog had gezet. Dus, Arthur Christmas!

Het verhaal gaat over Arthur, de ietwat sullige zoon van de kerstman. De kerstman heeft echter het hele organisatorische proces van het bezorgen van pakjes in de handen van zijn andere zoon, Steve, gelegd, waardoor de rendieren en slee zijn vervangen door een high-tech ruimteschip. Kerstmis is op deze manier veranderd in een soort operatie, waarin ieder cadeautje met militaire precisie wordt afgeleverd. Arthur komt er echter achter dat er iets mis is gegaan, waardoor één meisje haar cadeautje niet heeft gekregen. Steve beslist dat dit niet zo’n groot probleem is, en Santa, die zijn zoon volledig vertrouwd, gaat mee in dit besluit. Arthur kan dit niet aanzien, en vertrekt mét het cadeautje, mét antieke slee en rendieren, mét opa (a.k.a. ex-Santa) en een jonge en eigenwijze elf uit het inpak-departement om het cadeautje toch te kunnen bezorgen.

1

Ja, een avontuur met een overenthousiaste future-Santa, een seniele ex-Santa, rendieren die één voor één het loodje leggen, een elf die alles – maar dan ook werkelijk alles – in mum van tijd (en met heel veel blijdschap) inpakt, in een antieke slee. Klinkt goed? Is zeker goed! Ben je op zoek naar een leuke, maar vooral ook extreem grappige kerstfilm? Dan zit je met Arthur Christmas goed. Mijn vriend, die best wel een donkere humor heeft, heeft meerdere malen moeten lachen om de gebeurtenissen in deze film. De humor in deze film is anders dan ik heb gezien in andere kerstfilms: niet-uitgemolken en best origineel gevonden. Vooral de scènes met de oude opa leveren een hoop grappige scènes op. Sowieso is het hele gezin van Arthur op zich al lachwekkend: drie generaties Kerstmannen.

2

Kerstfilms hoeven van mij niet aan zo’n hoge eisen te voldoen. Hij moet me blij maken, me meerdere malen kunnen laten lachen, er moeten rendieren in voor komen, het liefst een beetje sneeuw, en oh, de Kerstman misschien, en de film moet makkelijk te kijken zijn. Wanneer ik een kerstfilm kijk, wil ik het liefst niet al te veel nadenken. En tja, Arthur Christmas voldoet aan deze eisen! Is het de meest briljante film die ik ooit heb gezien? Nope. Maar, voor een kerstfilm is hij prima. De animatie van deze film vind ik zelfs echt heel mooi. Ook is de film heel detailrijk. Bijvoorbeeld: in de stoffige en oude opslagplaats waar de slee en de rendieren opgeborgen worden, staat een pot “Lead Paint”, verf die vroeger voor speelgoed werd gebruikt, maar waar later giftige stoffen in bleken te zitten. Dit soort details vind ik altijd leuk, ze geven de film net iets extra’s.

Tja, geen dieptereview, maar het is dan ook niet bepaald een ‘diepe’ film. Zin in een leuke, grappige en feelgood kerstfilm? Kijk dan eens naar Arthur Christmas!

3 gedachtes over “CHRISTMAS COUNTDOWN (1): Review Arthur Christmas.