FAVORITES: Mijn favoriete films van 2013.

6

Het einde van het jaar staat voor mij gelijk aan het maken van lijstjes. Ik ben een lijstjesfreak. Kan ik een lijstje maken? Dan doe ik het. Lijstjes met favoriete nummers, favoriete recepten, favoriete gebeurtenissen, favoriete kledingstukken – en je ziet hem al aankomen: favoriete films. In 2013 keek ik 84 films (dat weet ik, omdat ik films die ik kijk bijhoud in jawel, een lijstje), veel minder dan ik eigenlijk zou willen. 84 films over 365 dagen, meh. Weinig. Voor een filmstudent in ieder geval. Ik bedoel, ik kijk films voor mijn studie! Dan zouden het er toch veel meer moeten zijn? Maar goed, ondanks dat ik maar 84 films keek in 2013, heb ik er wel een paar favorieten aan overgehouden. Van die films die je duizenden keren zou kunnen kijken, zonder dat je ze gaan vervelen. En tja, als lijstjesmaker moet ik daar natuurlijk een lijstje van maken!

1. Les Miserables (ondertussen twee keer gezien)

De eerste favoriet van 2013. Musicals en Daphne, dat gaat goed samen. Les Miserables en Daphne, dat gaat nog beter samen. Ik heb de musical een aantal jaar geleden gezien en heb het castalbum helemaal grijsgedraaid. Empty Chairs at Empty TablesOne Day More, ik ken ze allemaal. Uit mijn hoofd, zelfs als je me om drie uur ’s nachts wakker zou maken en me zou vragen de tekst op te dreunen. Toen ik hoorde dat de musical zou worden verfilmd, gelezen had wie er werden gecast en de trailer eenmaal had gezien, wist ik al dat deze film favoriet zou worden. En ja hoor. Nou is de film qua zang absoluut niet musicalwaardig, maar de beelden zijn zo mooi geschoten en aahhhh, het is gewoon zo mooi allemaal. Ja, je hoort het al. Favoriet.

2. The Impossible (maar één keer gezien)

Ik hou wel van een goede huilfilm. Soms heb je zo’n film gewoon even nodig, en tja, dan is The Impossible perfect. De film gaat over een familie die door een tsunami uit elkaar wordt getrokken. Ik zeg het je: hart-ver-scheur-end. Ik heb gehuild, en niet zo’n beetje ook. Verder kan ik me herinneren dat de scènes waarin je als het ware wordt meegesleurd door de tsunami, heel veel indruk op me maakten. Ik zou deze film zo nog een keer kunnen kijken, maar dan wel alleen wanneer ik even goed wil huilen!

3. The Great Gatsby (twee keer gezien)

Ook weer een gevalletje van: trailer gezien, soundtrack gehoord, instant favoriet. Het verhaal, de cinematografie, de muziek, de acteurs, het klopt gewoon allemaal! Wanneer ik deze film kijk, voel ik me even weer een kindje van zes jaar oud dat met grote ogen naar de wondere wereld om haar heen kijkt. Er is zó veel te zien in deze film! Ik hou van de stijl van regisseur Baz Luhrmann (ook bekend van bijvoorbeeld Moulin Rouge), de hele film is één groot spektakel! Love love love it!

4. Before Midnight (één keer gezien, maar wel de hele trilogie in één keer weggekeken)

2013 was ook het jaar waarin ik de ‘Before’-serie ontdekte. Ik zag de eerste film (Before Sunrise uit 1995) op een zomeravond waarop ik me enorm verveelde, was enorm onder de indruk en besloot deel twee uit de serie (Before Sunset uit 2004) meteen daarna te kijken en ontdekte dat een week later het laatste deel Before Midnight zou uitkomen. En ja, die heb ik dan ook meteen gekeken. Hou je van films met een goede dialoog, dan zit je met deze serie goed. Je ziet het verhaal van een koppel – maar dan wel een heel bijzonder koppel – enkel door dialoog. Er wordt aan één stuk door gepraat, maar dan wel op een ontzettend mooie manier. Het laatste deel uit de serie maakte ontzettend veel indruk op me. Naar mijn mening vertelt deze serie een écht liefdesverhaal, met ups en downs. Het wordt niet geromantiseerd, het is zoals het is, en dat vind ik fijn.

5. Frozen (drie keer gezien – oeps)

Ik was al ontzettend positief in mijn review over deze film, maar hij is dan ook echt ontzettend leuk. Ik kan de liedjes ondertussen meezingen, ik noem ieder rendier Sven, ik heb mijn teddybeer al naar Olaf de sneewpop vernoemd.. Ik heb de film ondertussen drie keer gezien (in een week tijd..) en ja, deze film is absoluut favoriet. Al denk ik wel dat het er ook een beetje aan ligt dat het nu winter is, en kerstmis is geweest. Het is écht een fijne winterfilm haha!

Nou, mijn favoriete films die uit zijn gekomen in 2013! Nou is in Nederland het award season natuurlijk net pas begonnen en zijn veel goede films pas eind dit jaar of begin volgend jaar te zien in de bioscopen, dus er gaan er gegarandeerd nog een paar bij komen! Ik ben benieuwd! Wat zijn jouw favoriete films van 2013?

5 gedachtes over “FAVORITES: Mijn favoriete films van 2013.

Geef een reactie

