TV-SERIES: Orange is the New Black

6

Nieuw jaar, nieuwe serie. Ik kijk al veel series, maar mijn grote favoriet Grey’s Anatomy stopt er na dit seizoen mee, van The Carrie Diaries verwacht ik ook niet dat er nog een seizoen komt en vele andere series bevinden zich momenteel in een o-zo gehate hiatus. Ik heb gewoon helemaal niks te kijken deze kerstvakantie » tijd voor een nieuwe serie dus! Ik had al veel goeds gehoord over de serie Orange is the New Black, een serie over een vrouwengevangenis. Toch bleef ik er een tijdje tegenaan hikken, al heb ik geen idee waarom. Maar de geruchten kloppen, deze serie is extreem goed en extreem verslavend! Ik keek de eerste aflevering nog even snel voor het slapengaan, maar om twee uur ’s nachts zat ik te kijken naar aflevering numero drie. I’m hooked!

Piper

Orange is the New Black gaat over Piper Chapman. Piper is zo’n vrouw waar iedereen jaloers op is: ze heeft samen met haar vriendin een succesvol home-made soap bedrijfje opgezet, heeft een geweldige vriend die haar ook nog eens ten huwelijk heeft gevraagd, heeft een fijne vriendenkring én woont ook nog eens in New York. Piper heeft echter óók een duister verleden. Tien jaar geleden – in haar ‘rebelse fase’ – smokkelde ze een koffer vol drugsgeld het land in voor haar toenmalige vriendin, Alex, een internationale drugshandelaar. Destijds kwam ze er ongestraft vanaf, maar tien jaar later wordt ze alsnog veroordeeld: Piper zal vijftien maanden in een gevangenis moeten verblijven. In één klap wordt haar leven overhoop gegooid: ze moet haar vrienden, familie en verloofde vertellen dat ze ooit een misdaad heeft begaan én dat ze ooit een lesbische relatie heeft gehad. Oei. Eenmaal in de gevangenis, blijkt ook ex-vriendin Alex daar aanwezig te zijn. Nogmaals oei.

Piper

De serie dealt voornamelijk met de (soms heftige) dingen die Piper in de gevangenis meemaakt, maar vertelt ook het verhaal van de andere vrouwen in de gevangenis. Het zijn stuk voor stuk supergoed uitgewerkte karakters, ieder met een eigen achtergrond, ieder met zijn eigen problemen. Juist de combinatie van het verhaal van Piper en de verhalen van de andere inmates maakt deze serie ontzettend leuk en fijn om naar te kijken. Daarnaast zien we ook nog hoe het Larry, de verloofde van Piper, vergaat.

Piper

Wat mij betreft is deze serie écht een aanrader. De cast is ontzettend goed (Taylor Schilling (Piper) heeft zo’n geweldige mimiek!), de verhouding tussen drama en (donkere) humor is perfect, de verhaallijnen zijn goed uitgewerkt en de serie voelt gewoon goed. Het is één van die series waaraan je begint en die je nog geen twee dagen later helemaal hebt gezien. Iedere aflevering eindigt met een briljante cliffhanger waardoor je wel door moet kijken! Daarnaast is de serie gebaseerd op een waargebeurd verhaal: dat van Piper Kerman. Dit maakt het voor mij nog een stukje indrukwekkender, daar ik weet dat dit dus ook in het echte leven gebeurd is – weliswaar met een paar kleinere aanpassingen. Kortom: aanradertje. Ik ben nu bij aflevering vijf van de dertien en denk zo dat ik de serie eind deze week wel heb afgekeken. Het is dat ik de afgelopen dagen wat weinig tijd had, anders had ik waarschijnlijk al aan een volgende serie kunnen beginnen!

Piper

Oh by the way: deze serie staat bij de niet-kijkenden blijkbaar bekend als “oh-die-lesbische-serie”. Niet waar. Absoluut niet waar! Ja, het is een onderdeel van de serie, en ja, het is nou eenmaal iets waar je als vrouw in een vrouwengevangenis mee te maken krijgt. Maar nee, de serie is veel meer dan alleen dat!

Foto’s: 123 – 4 – 5

6 gedachtes over “TV-SERIES: Orange is the New Black

Geef een reactie

