REVIEW: Jagten (2012).

Template

Afgelopen weekend keek ik de film Jagten. Ik had deze film al eerder gezien, maar ik had ergens het vreemde idee dat ik hem toen niet af had gekeken. Op een filmavondje met vrienden keek ik hem dus opnieuw, en wat blijkt? Ik had hem gewoon al helemaal gezien, van begin tot eind! Ik heb dan ook geen idee hoe ik er bij kwam dat ik deze film maar half had gezien haha. Maar oké, het is een goede film, dus op zich is het niet erg dat ik hem nu voor een tweede keer helemaal heb gezien. Hij zit nu ook weer helemaal ‘vers’ in mijn hoofd, dus kan ik er een goede review over schrijven! Op die avond keek ik trouwens ook wéér Frozen, voor de vierde keer inmiddels. Die film blijft ook gewoon leuk! Oké, ik dwaal af. Review over Jagten it is!

Jagten (internationale naam: The Hunt) gaat over Lucas. Als pas gescheiden vader leeft hij als kleuterleider een vredig, maar eenzaam bestaan in een klein dorpje in Denemarken. Lucas is gek op de kinderen uit de crèche, de kinderen zijn gek op Lucas. Door een niet zo handige opmerking van Klara – de dochter van Lucas’ beste vriend – tegen hoofdleidster Grethe wordt Lucas echter opeens verdacht van seksueel misbruik. Grethe trekt het verhaal compleet uit proportie, een lokale agent doet er nog een schepje bovenop en Lucas’ ietwat onhandige reactie maakt het verhaal ontzettend moeilijk. Lucas wordt verdacht van kindermisbruik, Klara heeft geen idee wat ze met haar opmerking teweeg heeft gebracht en de ouders van de kinderen uit de crèche – vrijwel allemaal vrienden van Lucas – kiezen natuurlijk partij voor hun kinderen. Lucas’ leven verandert in een nachtmerrie, want het hele dorp keert zich tegen hem.

Naamloos-1

De film vertelt een vrij heftig verhaal, maar doet dit wel op een ontzettend goede manier. Ikzelf vind de film ontzettend realistisch, ik zou me zo kunnen voorstellen dat dit echt gebeurd zou kunnen zijn. De manier waarop een opmerking totaal verkeerd wordt opgevat, conclusies die te snel worden getrokken omdat het over kindermisbruik gaat, emoties die een grote rol spelen.. Ja, ik zie dit wel in het echte leven gebeuren.

Jaggten

Omdat het zo realistisch is, is de film wel een beetje traag (in de goede zin van het woord). De film neemt de tijd om zijn verhaal te vertellen, en doet dit meer met emotie dan met actie. Er gebeurt weinig, maar tegelijkertijd heel veel. Een paar vrienden met wie ik deze film keek konden dit niet zo waarderen. Ze dachten steeds dat er “nu toch wel een keer iets zou gebeuren” (lees: schieten! vuur! vechten!), maar nee, dat gebeurde er vrijwel niet. Het is geen actiefilm of drama afkomstig van Hollywood, en dat is te merken. Ikzelf vind dat alleen maar fijn (:

Naamloos-1

De film is ontzettend mooi geschoten. Er is veel tijd om het verhaal te vertellen, dus ook veel tijd voor mooie beelden (zie voor meer voorbeelden: (x). Ik hou er echt van wanneer een film werkt met fijne camerastandpunten en -bewegingen en fijne belichting. Charlotte Bruus Christensen, die de cinematografie verzorgde, heeft echt een knap staaltje werk afgeleverd. Zij is echter niet de enige, want ook de acteurs zijn stuk voor stuk geweldig. De actrice die Klara speelt – een klein meisje – doet het echt heel goed. Je ziet gewoon hoe ze als Klara niet snapt wat ze teweeg heeft gebracht. Ze wilde Lucas absoluut niets aandoen, maar was op het moment van het maken van de opmerking gewoonweg een beetje teleurgesteld, meer niet. Ze speelt de onschuldigheid en onwetendheid echt heel goed. Ook Mads Mikkelsen, die de rol van Lucas op zich neemt, speelt zijn rol goed. Hij is afstandelijk, begrijpt niet hoe zijn vrienden hem niet geloven, en weet niet hoe hij met de situatie moet omgaan. Met één blik weet Mads al een bepaalde emotie over te brengen, heel knap vind ik dat.

Naamloos-1

Wanneer kijken: als je van vrij serieuze films met een heftig onderwerp houdt en je je niet laat afschrikken door een relatief traag verteltempo.
Wanneer niet kijken: wanneer je houdt van snelle films met veel actie en geweld.

Foto’s: 12345

4 gedachtes over “REVIEW: Jagten (2012).

1. Oh man. Oh man. Ooooohooooh deze film. Deze film heeft me emotioneel verwoest van binnen hahaha. Ik kon de trailer niet eens zonder tranen doorstaan :’) maar het is wel echt een ontzettend goede film inderdaad, één van m’n favoriete films denk ik. Alleen een beetje pijnlijk *huilt in hoekje*