REVIEW: The Mortal Instruments: City of Bones (2013).

Header MICB

Verwachting. Oke, mijn hele verwachting van de film is gebaseerd op een filmposter. Of nou ja, meerdere posters, want jemig, wat krijg je een variatie aan posters te zien als je bij Google Images zoekt op deze film. Hele slechte (x) waardoor ik meteen aan Twilight moest denken, iets minder slechte maar nog altijd niet goede  (x) waarvan ik kriebels krijg vanwege mijn afkeer voor bovennatuurlijke rode en gele ogen (opnieuw: thanks to Twilight), maar ook best wel goede (x) waardoor ik toch nog wel wat hoop krijg. Mijn verwachting? Een meisje krijgt met een of ander raar wezen te maken – vampier? weerwolf? beide?! – en wordt er verliefd op. Het rare wezen is vast ook heel knap – en heeft gele ogen. Oh, en het heeft met een stad te maken. En botten.  En er zal ook wel een of ander raar teken zijn – want dat zien we op zowat iedere poster. Ga ik deze film leuk vinden? Mwah, hij zal wel vermakelijk zijn.

Het verhaal. Cary, een vijftienjarige tiener uit New York, staat met haar beste vriend te dansen in een ietwat duistere club wanneer ze getuige is van een moord. Een moord die alleen zij kan zien. Cary ziet dingen die er niet zijn, mensen die niet bestaan en tekent daarnaast meerdere malen – onbewust – een teken. Om een lang verhaal kort te maken: Cary denkt dat ze gek wordt. Later komt Cary er achter dat ze niet gek is, maar dat ze juist beschikt over speciale krachten: ze is een zogenaamde shadowhunter. Shadowhunters doden demonen en andere gekke wezens (een quote uit de film: “Alle verhalen die je vroeger hoorde.. ze zijn allemaal waar” – creepy). Ze wordt door mede-shadowhunter Jace meegenomen naar een geheim instituut (een gebouw in hartje New York dat zich aan ‘normale mensen’ voordoet als een leeg stuk grond), waar ze wordt ingelicht over het hele demonengebeuren. Cary komt er achter dat haar rol in het verhaal belangrijk is, maar ook dat de nieuwe, magische wereld niet altijd even veilig zal zijn.

Mijn mening. Tja. Um, er scheelt aardig wat aan deze film. De drie belangrijkste gebreken aan deze film: clichématigheid, het ontbreken van iedere vorm van karakteropbouw en de ontzettend grote hoeveelheid losse eindjes. Oké, laten we maar beginnen met de clichés. Ik zou zo graag willen zeggen dat deze film ontzettend origineel is en dat het absolúút geen rip-off van Twilight of Harry Potter is, maar dat is het in mijn ogen wel. Niet zo raar ook, want de schrijfster van de boeken waar deze film op is gebaseerd, begon als een fanfictionschrijfster. Nou vind ik het best oké als een film op een andere film lijkt, als het maar bij de grote lijnen blijft. In City of Bones hebben we echter te maken met een tiener die opeens te horen krijgt dat ze over magische krachten verschijnt, waarnaar ze wordt meegenomen naar een geheim instituut dat voor muggl- eh- mundanes niet te zien is. Um, waar denken we dan aan? Juist. Daarnaast hebben we ook weer te maken met een fijne driehoeksverhouding tussen Cary, beste vriend Simon en shadowhunter Jace. Voorspelbaar, saai en gewoon niet origineel. Maargoed: als dit het enige kwaal van de film zou zijn geweest, had ik er nog best mee kunnen leven.

Een van de belangrijkste facetten van een film ontbreekt in City of Bones volledig: karakteropbouw. We zien de karakters, maar ze zijn ontzettend eenzijdig en kennen geen enkele diepgang. Cary: ze is de protagonist, maar wie ze vrerder is? Geen idee. Ze tekent graag, meer weten we niet van haar. Simon: het nerdje, de beste vriend. Verder? Geen idee. Jace: red Cary graag, maar verder? Geen idee. De karakters zijn gewoon ontzettend vlak. Aan het eind van de film is er gewoon niéts wat je over deze personages kunt vertellen. Personages hadden van mij part dood kunnen gaan, en het had me niets uitgemaakt. Je weet niets van de personages, waardoor je gewoonweg niet om ze geeft. Juist ‘het geven om’ is heel belangrijk in films als deze. Neem als voorbeeld Harry Potter: we zien hoe Marcel Longbottom – een relatief klein personage in de reeks – zich haast op Voldemort stort. Dit vinden we erg, we leven met hem mee. Dit doen we omdat we zijn karakter kennen en om zijn personage geven. In City of Bones ontbreekt dit, waardoor de film meteen een heel stuk minder interessant wordt.

Het is ook ongelofelijk hoe ontzettend veel losse eindjes er in deze film zitten. Eén voorbeeldje (don’t worry, het is een spoiler, maar geen belangrijke aangezien de film er verder ook geen aandacht aan besteedt): Simon – Cary’s beste vriend – wordt gebeten door een vampier. Wanneer Cary dit ziet, krijgen we een enorme close-up van de beet te zien, gevolgd door een close-up van een geschokte uitdrukking op Cary’s gezicht. Als kijker denk je dan: oh, hé, dit is erg, hij gaat vast dood, wat is er aan de hand, help?! Dat is goed, dat hoort zo. Maar dan? NIKS. In de hele film wordt geen enkel woord meer gesproken over de hele vampierenbeet! Dit is in mijn ogen gewoon een grote fout, een los eind in de film. Jammer genoeg is dit niet het enige punt in de film waarop dit gebeurt: er waren nog veel meer momenten waarop ik graag meer uitleg had gehad (o.a. bij de Silent Brothers en de werking van de runen). Ik denk dat mede hierdoor het tweede deel van de film een stuk minder goed is dan het eerste deel. Er wordt van hot naar her gerend, gevechten vinden overal en nergens plaats en ik – als kijker – was het overzicht (en mijn interesse) totaal kwijt.

Wil je geen spoilers zien – kijk deze trailer dan niet: de trailer van deze film is eigenlijk meer een verkorte versie van de totale film.

Conclusie: Ik ben jammer genoeg vrij negatief over deze film. Er kloppen gewoon een hoop dingen niet, dingen die ik heel belangrijk vind. Deze dingen stoorden me tijdens het kijken van de film. Het laatste half uur van de film heb ik met pijn en moeite gekeken – ik had niet eens het verlangen om te weten hoe het allemaal af zou lopen en dat zegt toch iets. Toch moet ik zeggen dat ik het eerste deel van de film met veel plezier heb gekeken. Mede omdat ik dacht dat de losse einden die zich hier bevinden, later in de film nog wel zouden worden uitgelegd. In het eerste deel was ik ook nog geïnteresseerd. Ik wilde weten wat Cary precies zag, ik wilde weten wat dat teken betekende, ik was echt enorm benieuwd. Maar tja, ik merkte dat dit gevoel tijdens de film zelf afnam. Zou ik deze film dus aanraden? Nee, eigenlijk niet.

Foto’s (x)

10 gedachtes over “REVIEW: The Mortal Instruments: City of Bones (2013).

1. Oh ja, ik weet niet hoe erg ik teleurgesteld was in dit boek. Toen heb ik de film heel kort gekeken, maar kon m’n lachen bijna niet inhouden. Daarna heb ik het maar opgegeven :’) wel jammer, want dat ik zo teleurgesteld was, kwam met name door m’n hoge verwachtingen. Iedereen was er zo enthousiast over. Meh.

2. Er schijnt een boekenreeks aan vast te zitten die ik nooit heb gelezen. De film had ik laatst ’s gedownload, maar dat was tijd die ik helaas nooit meer terug krijg. Character development is inderdaad nihil en ook het acteren heb ik vele malen beter gezien. Voor een film die zich adverteerde als ‘de volgende filmreeks waar iedereen op gaat zitten wachten’ a la Harry Potter’ stelde de film zwaar teleur.

3. Ik heb eerst de film gekeken en heb nu het eerste boek net uit. Zelf heb ik eigenlijk niet zo veel last van dingen als clichés, losse eindjes etc. dus ik vond de film erg vermakelijk :) Natuurlijk was het niet een super goede film (als in oscarwinnend haha), maar ik vond hem leuk genoeg om het boek te lezen. In het boek was de karakterontwikkeling wel beter en ik snapte een aantal dingen beter toen ik het boek had gelezen. Maar ik ben het met je eens dat, wanneer je niet kunt tegen dingen die niet kloppen en clichés, deze film nogal tegenvalt!