AWARDS: Golden Globes uitreikingen (2014).

Naamloos-1

Een tijdje geleden schreef ik al over de nominaties voor de 71e editie van de Golden Globes. Gisteravond was het dan zover: de uitreiking van de felbegeerde beeldjes. Grappig is dat de Golden Globes vaak worden gezien als een graadmeter voor de stiekem-nog-iets-meer-gewilde Academy Awards, dus het is zeker leuk om even naar het lijstje winnaars te kijken en deze later dit jaar te vergelijken met de winnaars van de Oscars! Grote kanshebbers waren 12 Years a Slave (zeven nominaties) en American Hustle (ook zeven nominaties). Wie-o-wie heeft deze nominaties weten om te zetten in shiny gouden beeldjes?

Best Motion Picture – Drama: 12 Years a Slave
Best Performance by an Actress in a Motion Picture – drama : Cate Blanchett – Blue Jasmine
Best Performance by an Actor in a Motion Picture – drama: Matthew McConaughy – Dallas Buyers Club

Naamloos-3

Best Motion Picture – Comedy or Musical: American Hustle
Best Performance by an Actress in a Motion Picture – Comedy or Musical: Amy Adams – American Hustle
Best Performance by an Actor in a Motion Picture – Comedy or Musical: Leonardo DiCaprio – The Wolf of Wall Street
Best Animated Feature Film: Frozen (yay!)
Best Foreign Language Film: The Great Beauty
Best Performance by an Actress in a Supporting Role in a Motion Picture: Jennifer Lawrence – American Hustle

Naamloos-1

Best Performance by an Actor in a Supporting Role in a Motion Picture: Jared Leto – Dallas Buyers Club
Best Director: Alfonso Cuarón – Gravity
Best Screenplay – Motion Picture: Spike Jonze – Her
Best Original Score – Motion Picture: Alex Ebert – All is Lost
Best Original Song – Motion Picture: “Ordinary Love” performed by U2 – Mandela: Long Walk to Freedom

De grote winnaar is American Hustle, die drie van de zeven nominaties waarmaakte. Grote favoriet 12 Years a Slave haalde maar één Golden Globe binnen, een teleurstellend aantal waardoor deze film nu al de ‘grote verliezer’ van de avond wordt genoemd. Persoonlijk vind ik het heel leuk dat Leonardo DiCaprio een award voor zijn rol in The Wolf of Wall Street heeft binnengesleept: meneer DiCaprio staat er namelijk om bekend nog nooit een Oscar te hebben gewonnen. Misschien is het met deze rol dan eindelijk raak?

Verder vind ik het ook enorm fijn dat Frozen de prijs voor beste animatie heeft gewonnen en dat Jared Leto ook een prijs heeft binnengesleept. Ik heb zijn rol in Dallas Buyers Club dan nog niet gezien, maar ik vind alles wat die man doet goed, dus daar ben ik absoluut niet bang voor haha! Daarnaast ben ik ook benieuwd naar The Great Beauty, daar deze film samen met Jagten in dezelfde categorie was genomineerd. Jagten vond ik heel goed, en als de jury dan toch de voorkeur voor The Great Beauty heeft – moet dat wel een goede film zijn!

Wat vind jij? Zie je grote verrassingen in deze lijst? Welke  films heb je al gezien? Naar welke films ben je – na het zien van deze winnaars – benieuwd?

Bron foto’s: tumblr

8 gedachtes over “AWARDS: Golden Globes uitreikingen (2014).

  1. Ik hoop ook dat deze golden globe voor Leonardo Di Caprio een voorbode mag zijn op een Oscar. Heel vaak worden de resultaten van de Golden Globes gezien als een repetitie van de Oscars, dus wie weet :D.

  2. Ik weet niet veel van films, maar Jared Leto was een drama in ‘Alexander the Great’ lang lang lang geleden. Als historicus kan ik echt niet naar die film kijken, haha, zo slecht! Ik heb geen van deze films nog gezien, maar wil wel heeeel graag The Wolf of Wallstreet kijken. Kreeg ‘m een poosje terug alleen nog niet gestreamed (logisch, hij was nog niet uit, hahaha, wist ik veel), maar ik ga het binnenkort nog een keer proberen! Zou het leuk vinden als Leo een keer een Oscar wint (heeft ‘ie er echt nog geen één? Dat is echt belachelijk)!

Geef een reactie

