REVIEW: Saving Mr. Banks (2013).

disney

Jemig, wat was ik blij toen het eenmaal dinsdagavond was! Dinsdagmiddag had ik mijn laatste tentamen, wat betekende dat ik dinsdagavond een niets-doe-en-film-kijk-momentje had! Heerlijk! Het tentamen ging trouwens best redelijk hoor, ik maak me niet zo druk om het punt. Toch altijd een fijn gevoel. Maar goed, op dinsdagavond jaagde ik er eerst een paar afleveringen Downton Abbey doorheen (nieuwe verslaving, ai) en daarna keek ik de film Saving Mr. Banks. Deze film stond al een tijdje op mijn lijstje, omdat 1) Tom Hanks de rol van Walt Disney op zich neemt, 2) alles wat met Disney te maken heeft geweldig is en 3) omdat ik een klein beetje verliefd ben op Mary Poppins.

Wie kent het verhaal van Mary Poppins nou niet? Ik denk dat iedereen wel óf een keer de musical heeft bezocht, óf een keer de film heeft gezien, óf het boek heeft gelezen. Het verhaal achter deze beroemde nanny is echter niet voor iedereen bekend, en juist dit verhaal wordt verteld in de film Saving Mr. Banks. In de film zien we de strijd die Walt Disney (gespeeld door Tom Hanks) heeft moeten voeren om de rechten van het personage Mary Poppins te bemachtigen. De schrijfster van het boek, de licht neurotische P.L. Travers (gespeeld door Emma Thompson) heeft echter absoluut geen behoefte aan een film (en al helemaal niet aan een musical) en werkt “Mr. Disney” dan ook op alle fronten tegen.

SMB

Dit verhaal is waargebeurd en volgens velen doet de film dan ook recht aan de gebeurtenissen zoals die hebben plaatsgevonden. Ook de personages zouden extreem goed worden afgebeeld. Nou weet ik niet precies hoe de gebeurtenissen destijds allemaal hebben plaatsgevonden – en eerlijk gezegd heb ik ook nog steeds geen idee hoe P.L. Travers er  nou in het echt uitzag – dus op dit vlak moet ik de ‘echte critici’ maar geloven. Wel kan ik zeggen dat zowel Tom Hanks als Emma Thompson genoeg diepte aanbrengen in hun personages.

SMB

Jammer genoeg is dit wel de enige diepgang die in de film is te vinden. In Saving Mr. Banks wordt gebruik gemaakt van een tweede verhaallijn die zich in het verleden afspeelt en de jeugd van P.L. Travers verbeeldt. Dit verhaal gaat over het gezin waarin ze opgroeide – met een zwaar alcoholische vader die van haar houdt, maar die haar tegelijkertijd enorm teleurstelt. Het is een donker verhaal dat de neuroses van P.L. op latere leeftijd zou moeten verklaren, maar naar mijn mening had dit beter op een andere manier gedaan kunnen worden. De scènes hebben zo’n rare sfeer over zich heen! Het is echt absurd. Het is een donker verhaal, maar tegelijkertijd op en top Disney: heel dromerig en zoetsappig. Heel vreemd, ik weet ook gewoon niet hoe ik het beter uit zou moeten leggen haha. Daarnaast voegt het verhaal niet veel toe aan het plot: de eigenaardigheden van P.L. zouden makkelijk met een andere techniek verklaard kunnen worden (bijvoorbeeld op de manier waarop Walt later over zijn verleden vertelt: deze manier werkt naar mijn mening veel beter).

SMB

Verder is het een leuke film hoor, begrijp me niet verkeerd. De eigenaardigheden van P.L. Travers leveren soms grappige momenten op (ze wil bijvoorbeeld niet dat de kleur rood in de film wordt gebruikt – een onmogelijke eis). Soms stelt ze ook eisen die op zich niet grappig zijn, maar wel grappig worden omdat je als kijker weet hoe de film er uiteindelijk uit komt te zien. Ze wil bijvoorbeeld absoluut geen zang in de film en animatie is uit de boze. Dansende pinguïns? Nou, dan trainen ze er toch een paar? Ook leuk zijn de kleine details in en rond het kantoor van Walt Disney. Op zijn kantoor hangt bijvoorbeeld een landkaart met een rood kruis dat verwijst naar de plek waar later Walt Disney World zou worden geopend. In de film zitten verder nog meer verwijzingen naar gebeurtenissen die echt plaats hebben gevonden – iets wat ik toch wel kan waarderen.

Dus, de film is op zich leuk, maar bereikt zijn doel niet echt. Er wordt geprobeerd een zwaar en emotioneel verhaal te vertellen, maar de film blijft voornamelijk door het melodramatische karakter van de flashbacks enorm oppervlakkig. Saving Mr. Banks  is meer zo’n film die je kijkt als je even door je hele lijstje met nog-te-kijken-films heen bent, dan dat het een must-see is.

Foto’s: (xxx)

7 gedachtes over “REVIEW: Saving Mr. Banks (2013).