ICOON: Leonardo Dicaprio

LEO

Ik denk dat ik met recht kan stellen dat Leonardo DiCaprio een hedendaags filmicoon is, of niet? Tijdens het schrijven van mijn review over The Wolf of Wall Street belandde ik op de IMDb-page van meneer DiCaprio, en jemig, wat een groot aantal films heeft hij al op zijn naam staan! Daarnaast vind ik Leo persoonlijk ook een verdomd goede acteur. En oké, ik geef toe: mede door K3 was Leo mijn eerste grote celebrity-crush. Nu ik ouder en wijzer ben en absoluut niet meer doe aan kinderachtige celebrity-crushes – ahum – kan ik ook zijn acteerprestaties enorm waarderen. Want wauw, wat kan hij veel spelen! Zoals je kan zien ben ik een beetje fan van Leo (oh wat fijn die afkorting, het is bijna alsof ik hem echt ken!) en toen ik die enorme lijst met films zag, besloot ik dat het tijd werd voor een post gewijd aan de films met meneer DiCaprio in de hoofdrol!

Bio | Leonardo werd geboren in 1974, wat betekent dat hij op dit moment 39 jaar oud is. Hij werd geboren in Los Angeles, Californië. Perfecte keuze, zou ik zeggen. Leo heeft een deels Duitse en een deels Italiaanse roots, vandaar de achternaam ;) Hij groeide op bij zijn moeder, die met diverse baantjes probeerde een zo goed mogelijk leven voor Leo te creëren. Zoals iedere acteur begon Leo zijn carrière door te verschijnen in verschillende reclamespotjes. Zijn filmdebuut kwam met de sci-fi horror film Critters 3 in 1991 (de rol werd later door DiCaprio omschreven als “your average, no-depth, standard kid with blond hair”. Maar goed, een rol is een rol, zullen we maar zeggen. Zijn doorbraak op het grote scherm kwam al een jaar later: Robert de Niro selecteerde hem persoonlijk om naast hem de hoofdrol te vertolken in This Boy’s Life. In 1993 verscheen hij in een film naast Johnny Depp (What’s Eating Gilbert Grape), al vond de regisseur hem eigenlijk te knap voor de rol. Deze rol leverde hem ook zijn eerste nominaties op voor zowel een Golden Globe als een Academy Award. Vanaf 1996 kwam Leo’s carrière echt van de grond. Hieronder de lange lijst met films met Leo erin, waarin hij bijna iedere keer de hoofdrol speelt.

LEO 2

1996: Romeo + Juliet » een moderne verfilming van het bekende verhaal van Shakespeare. Tijdens een scène met Clair Danes  speelde Leo zijn rol zo goed, dat Clair er van moest huilen. Klein probleem: Claire speelde de rol van de Juliet, die op dat moment  in de film in coma ligt.

Naamloos-6

1996: Marvin’s Room

LEO 2

1997: Titanic » kunnen jullie je deze film zonder Leo inbeelden? Nee toch? Nou, het was toch bijna zo geweest! De studio had eigenlijk Matthew McConaughy op het oog voor de rol van Jack, maar regisseur James Cameron stond erop dat Leonardo de rol van Jack zou vertolken.

LEO 2

1998: The Man in the Iron Mask

LEO 2

1998: Celebrity » in deze film van Woody Allen maakt Leo een cameo. De film is eigenlijk een soort van parodie op de zogenaamde fame industry. 

LEO 2

2000: The Beach

LEO 2

2001: Don’s Plum » samen met vrienden (o.a. Tobey Maguire) verscheen Leo in deze film van de toen net-beginnende regisseur R.D. Robb. Het was echter niet de afspraak dat deze film écht uitgebracht zou worden. Toen Robb dit toch wilde doen, zorgden Leo en Tobey ervoor dat dit niet mogelijk zou zijn.

LEO 2

2002: Gangs of New York

Naamloos-6

2002: Catch Me If You Can

Naamloos-6

2004: The Aviator

Naamloos-6

2006: The Departed

blood

2006: Blood Diamond » Leo met Zuid-Afrikaans accent? Huh? Ja hoor, in deze film wel!

LEO 2

2008: Body Of Lies

Naamloos-6

2008: Revolutionary Road » de film werd geregisseerd door de toenmalige partner van Kate Winslet: Sam Mendes. Tijdens een passionele vrijscène gaf Mendes aan dat hij het hele gebeuren wel vanaf een monitor in een andere kamer zou volgen. Arme man ;)

Naamloos-6

2010: Shutter Island

Naamloos-6

2010: Inception

Naamloos-6

2011: J. Edgar

Naamloos-6

2012: Django Unchained » in deze film slaat Leo op een gegeven moment op een glazen tafel, waaraan hij een bloedende hand overhoudt. Dit stond niet in het script. Ondanks zijn verwonding bleef Leo in character, waarna werd besloten dit fragment in de film te gebruiken.

Naamloos-6

2013: The Great Gatsby

Naamloos-6

2013: The Wolf Of Wall Street » de partner van Leo in deze film, de bloedmooie Margot Robbie, had drie shotjes tequilla nodig voor ze een semi-nude scène met Leo durfde te spelen.

Nou ben ik benieuwd: wat is jouw favoriete film met Leo in de hoofdrol?

17 gedachtes over “ICOON: Leonardo Dicaprio

  1. Jeej, wat leuk om te lezen! Interessant ook die feitje die je bij sommige films hebt gezet. Veel diverse rollen heeft hij eigenlijk ook gespeeld hè, dat maakt een acteur ook juist goed.

  2. Wauw, wat een lijst.
    Leo in de Titanic was mijn eerste kinderliefde toen ik 6 was, en ik moet bekennen dat hij ook de enige liefde is waar ik het nog mee eens ben! Jack <3333. Shutter Island en Revlutionary Road en Inception heb ik ook gezien, vond ik hele goede films!

    liefs,
    Femke

  3. Ah, The Man in the Iron Mask! Heeeel lang geleden gekeken, maar ik vond ‘m zo vet! Catch Me if You Can en The Wolf of Wall Street staan hoog op mijn to-see lijstje. Titanic heb ik denk ik wel 20x gezien, hahahah. Leuk artikel!

Geef een reactie

