TV-SERIES: Downton Abbey.

Downton

Ik kijk veel films, maar ik kijk nog liever series en eigenlijk denk ik niet dat dat ondertussen nog een geheim is. In de afgelopen twee weken had ik nauwelijks tijd voor iets anders dan tentamens en papers en nog meer tentamens en nog meer papers (oké, eigenlijk was het maar één tentamen en één paper – maar in dit geval is overdrijven wel toegestaan), maar heb ik er wél drie seizoenen Downton Abbey doorheen gejaagd. Nou scheelt het wel dat deze serie bestaat uit acht afleveringen + één kerstspecial per seizoen, maar toch. Ik weet niet wat het was, maar ik kon gewoon niet ophouden met kijken! Het komt ook niet heel vaak voor dat ik series echt enorm geweldig vind. Vermakelijk, oké. Heel goed, ook oké (in die categorie valt bijvoorbeeld Orange is the New Black). Maar geweldig? Nee, die positie is alleen voorbehouden aan Grey’s Anatomy en Sherlock. Maar goed, ik moet zeggen dat ik eigenlijk – heel stiekem – Downton Abbey ook wel toe zou willen voegen aan dit rijtje!

 Downton is zo’n serie waarbij ik niet verder wil kijken omdat ik weet dat ik nog maar tien afleveringen te gaan heb en dan bij ben en dus niks meer te kijken heb. Downton is zo’n serie waarbij ik totaal geobsedeerd naar interviews met de cast ga zoeken om meer over deze fantastische serie te weten te komen. Vriendinnetje K. – zij is ook helemaal fan van deze serie – had me er al voor gewaarschuwd: ik ben verslaafd. En niet zo’n beetje ook.

Oké, dus: Downton Abbey. De serie gaat over een Brits landhuis waarin de familie Crawley samen met hun bedienden woont. Het leuke aan de serie is juist dat we de drama (want geloof me, die is er) van zowel de rijke familie Crawley als de bedienden in de keuken meemaken. Zoals de serie ergens anders wordt omschreven: basically it’s like every Jane Austen novel happening at the same time, but with servants too.

Downton

De serie start in 1912, wanneer bekend wordt dat de Titanic is gezonken. Dit komt hard aan in Downton Abbey, omdat de erfgenaam van het landgoed bij dit ongeluk is omgekomen. De oudste dochter (Mary Crawley) van de landheer (Robbert Crawley) zou met deze erfgenaam trouwen, zodat het landhuis toch in de handen van één van de kinderen van Robbert zou terecht komen. Robbert heeft namelijk alleen maar dochters, geen zoon. Maar goed, dit hele plan valt in het water (hehe, Titanic, snap je?) als de erfgenaam omkomt. Men gaat op zoek naar de nieuwe erfgenaam en vindt deze in Matthew Crawley, een verre verre verre (heel verre) neef. Het plan wordt opnieuw opgezet: Mary zal met Matthew moeten trouwen. Maar, laat het nou zo zijn dat Matthew niet in de upper class is opgevoed en zelfs een doodnormale baan heeft als advocaat. Mary moet dan ook helemaal niets van de beste jongeman hebben.

Downton

Ga ik nu nog een uitgebreide analyse geven van alles wat Downton perfect maakt? Nee, dat kan ik niet, want dan sla ik over in mijn overenthousiaste gebrabbel. Toch wel? Okeee, ik zal het toch proberen. Even een kort lijstje van dat wat Downton Abbey perfect maakt:

  • Zoals ik al zei: het is net een Jane Austen-boek, alleen dan in tv-serie formaat, en veel beter! En ik hou gewoon al ontzettend veel van Jane Austen. Dus.
  • De personages » Mary is een ontzettende bitch, maar tegelijkertijd wil je haar beste vriendin zijn. Of gewoon Mary zijn, ook goed. Mary is awesome. Anna zou je soms gewoon even willen opbellen om advies te vragen. Matthew (dat is trouwens die handsome jongeman in de paar foto’s hierboven), mag ik daar niet gewoon mee trouwen? Countess Violet? Ik wil ook zo’n oma! Ik ben verliefd op ieder personage!

Downton

  • De romantiek » zoals je waarschijnlijk al verwacht speelt de grootste romantische verhaallijn tussen Matthew en Mary. Ik zal niet verklappen of de twee uiteindelijk bij elkaar eindigen, maar geloof me, iedereen shipt Matthew en Mary vanaf het moment dat ze samen op het scherm verschijnen.
  • Maggie Smith » beter bekend als Minerva McConagall uit de Harry Potter films. Vond je haar daar geweldig? Nou, in Downton Abbey speelt ze de elektriciteit-hatende, über-Britse moeder van de graaf: Dowager Countess Violet. Ze weet mensen op zo’n manier te beledigen dat ze het als een compliment oppikken. Geweldige rol.

En er is nog veel meer! Fijn, als jullie nou gewoon die eerste aflevering op de een of andere manier gaan bekijken, zal ik me nog even bezig houden met het vierde – en tot nu toe laatste – seizoen. Snik.

8 gedachtes over “TV-SERIES: Downton Abbey.

  1. Hahaha, mijn moeder is/was echt verslaafd aan deze serie. Mijn opa noemde het spottend ‘een oude versie van GTST :)’ en ik? Ik weet niet echt wat ik ervan moet vinden hahaha.

    liefs,
    Femke

Geef een reactie

