REVIEW: Dallas Buyers Club (2014).

DBC

Jarenlang kon ik Matthew McConaughy niet uitstaan. Waar vriendinnen helemaal weg smolten zo gauw meneer McConaughy op het beeld verscheen in films als The Wedding Planner en dergelijke. Zag ik dat Matthew in een film speelde? Nou, dan streepte ik die film snel van mijn watchlist af. De laatste tijd is dit echter helemaal veranderd, eigenlijk sinds het zien van de film Mud. Toen ik dus zag dat hij de hoofdrol speelde in de film Dallas Buyers Club en dat daarnaast ook mijn grote held Jared Leto een grote rol in de film had, kon ik niet anders dan de film naar #1 op mijn watchlist verplaatsen!

Dallas Buyers Club speelt zich af in de jaren ’80, op het moment dat Ron Woodroof plotseling te horen krijgt dat hij het HIV-virus heeft opgelopen en nog maar zo’n dertig dagen te leven heeft. Woodroof is echter de meest heteroseksuele man die je je maar kan inbeelden. Een triootje met twee vrouwen, tijdens een rodeoshow, met een fles bier in de hand? Dat is Ron Woodroof. In zijn ogen is AIDS een “homo-ziekte”, en tja, de homofobische Ron kan dus niet geloven dat hij deze ziekte heeft opgelopen. Sowieso ligt er in de jaren ’80 nog een enorm taboe op deze ziekte: mensen weten niet hoe ze met AIDS en AIDS-patiënten om moeten gaan en officiële medicijnen zijn er nog niet. Ron moet in ieder geval onder ogen zien dat hij het virus op de een of andere manier heeft opgelopen. Terwijl zijn hele omgeving hem afstoot, gaat Ron op zoek naar medicijnen. Deze vindt hij – illigaal, in Mexico. Ron besluit een handeltje op te zetten en de medicijnen de V.S. binnen te smokkelen. Om als outsider in de gay-community van zijn medicijnen af te komen, roept hij de hulp in van mede AIDS-patient Rayon, een transseksueel.

Dallas

Matthew McConaughy neemt dus de rol van Ron Woodroof op zich. Best een uitdaging, omdat deze film puur en alleen om dit personage gaat (oké, Rayon speelt ook een rol, maar goed). Het karakter van Ron Woodroof maakt ook dat deze film werkt. Woodroof is eigenlijk een karakter dat iedereen zou moeten haten: hij is in het begin van de film niets meer dan een homofobische, oplichtende klootzak. Maar wanneer hij ontdekt dat hij AIDS heeft en echt zal sterven, verandert zijn karakter enorm. Hij begint anders tegen dingen aan te kijken, vooral tegen de ziekte en alles wat er mee te maken heeft. Heel mooi om te zien!

Hoe graag ik ook zou willen dat Leonardo DiCaprio er dit jaar met een Oscar vandoor gaat.. Matthew is gewoon heel erg  goed. Voor de rol van Ron Woodroof verloor Matthew zo’n 40 pond. Tja, je moet wat als je een stervende AIDS-patiënt speelt, hè? Nou is alleen dat gewichtsverlies al indrukwekkend, maar zijn acteerwerk is ook enorm goed. Matthew heeft van zichzelf al een fijn Texaans accent, wat alleen maar ten goede komt bij deze rol. Ook Jared Leto zet als de transseksueel Rayon een heel mooi, grappig en vooral ontroerend personage neer.

Dallas

De film gaat over een wat zwaar onderwerp, maar toch is hij op bepaalde momenten best luchtig. Hij is in ieder geval niet té zwaar. Soms heb je wel eens van die film waarvan je nog een week met je hoofd in een donkere wolk rondloopt, dat is bij Dallas Buyers Club in ieder geval niét het geval.

Dallas Buyers Club draait vanaf de 23e in de bioscopen, ga hem vooral zien! Vooral als je houdt van een film met een goede karakterontwikkeling!

3 gedachtes over “REVIEW: Dallas Buyers Club (2014).

1. Hmm, klinkt interessant. Ik houd niet altijd van het sfeertje uit de jaren ’80, maar het onderwerp spreekt me wel aan. Ik zet ‘m op m’n watch list!

2. Haha, ik heb echt precies hetzelfde! Kon hem ook niet uitstaan, vond ‘m totaal niet aantrekkelijk en ik werd af en toe gek van altijd maar datzelfde accent. Maar deze rol is echt fantastisch, zo geloofwaardig! Ik ben nu wel een beetje fan van Matthew ;)