REVIEW » American Hustle (2014).

Header American Hustle

De laatste paar dagen was het opnieuw een beetje stil op Cinematografille. “Nou Daphne, gooi je het bijltje er nou al bij neer? Is het bloggen je nu al te veel geworden?” Nope! Achter de schermen ben ik namelijk wél bezig geweest. Cinematografille krijgt namelijk een .nl adres! Nou dacht ik dat ik dit wel allemaal zelf kon regelen, wat natuurlijk resulteerde in enorme frustratie, geklooi met servers, ftp’s databases en andere internet-gerelateerde dingen waarvan ik niet wist dat ze überhaupt bestonden, gefrustreerde mailtjes naar (en van) hosting-medewerkers en weet-ik-wat-allemaal-nog-meer. Maar: het is gelukt! Cinematografille.wordpress.nl wordt binnenkort Cinefille.nl!

Eh, wat?

Ja, Cinematografille wordt Cinefille. Waarom? 1) omdat ik de naam stiekem een beetje te lang vond en 2) er was blijkbaar al een Fotografille en dat vond ik een beetje stom. Cinefille.nl dus! Wanneer Bloglovin’ de overstap heeft geregeld, worden alle volgers gewoon overgezet en zal ik alleen nog van Cinefille.nl gebruik maken. Beide sites staan nu online, dus ik update gewoon even beide blogs zolang Bloglovin’ de URL nog niet heeft veranderd. Maar goed, ik vond dat ik mezelf – na het grote “internet-is-veel-moeilijker-dan-ik-dacht”-drama – wel mocht verwennen met een avondje niks en dus met een filmpje. En tja, laat het nou net zo zijn dat American Hustle sinds vier februari in de bioscopen draait..

American Hustle 1

Release: 4 februari 2014
Genre: Misdaad & drama
Regisseur: David O. Russel
Acteurs: o.a. Christian Bale, Amy Adams, Bradley Cooper en Jennifer Lawrence
Duur: 138 minuten

American Hustle gaat over con-man Irving Rosenfeld (Christian Bale). Samen met zijn minnares Sydney Prosser (Amy Adams) zet hij een kleinschalig, maar succesvol scam-bedrijfje op. Toch worden ze allebei opgepakt door Richie DiMaso (Bradley Cooper), een FBI-agent die Irving en Sydney nodig heeft om achter “corrupte” machthebbers uit New Jersey en de maffia aan te gaan. Langzamerhand komen Irving en Sydney in een vele grotere en gevaarlijke wereld terecht dan ze ooit hadden gewild.

Alhoewel het lijkt alsof het hele FBI-gebeuren de hoofdrol speelt in American Hustle, is dit absoluut niet zo. De relaties tussen de karakters van Bale, Adams en DiMaso zijn eigenlijk het belangrijkste focuspunt in de film. Nou ja, eigenlijk de verhoudingen tussen deze drie personages, én het personage van Jeniffer Lawrence – de vrouw van Irving. Alle acteurs zetten een sterk personage neer, maar jeetje, Jennifer steelt in American Hustle toch wel echt de show! Ze speelt Rosalyn, de lichtelijk onverantwoordelijke, chaotische, egoïstische vrouw van Irving en ze zet deze rol zo overtuigend neer. Pfoei, echt heel knap. Ik ben stiekem een lichtelijke girl-crush op Jennifer aan het ontwikkelen, denk ik. Je kan ook wel zien dat regisseur David O. Russel wel een beetje van deze acteurs houdt: met Jennifer en Bradley werkte hij al samen in The Silver Linings Playbook en met Amy en Christian in The Fighter.

American Hustle 2

Ik hou van films waarin personages niet puur slecht of puur goed zijn. Personages moeten hun motieven hebben, moeten goed uitgewerkt zijn. American Hustle volgt het verhaal van vier personages die allemaal goed worden uitgewerkt. Je krijgt als kijker niet enorme hopen aan informatie, maar naar mijn mening wel precies genoeg om met de personages mee te kunnen leven.

De film deed me qua editing een beetje denken aan films van Martin Scorsese (van o.a. The Wolf of Wall Street). We zien whip pans, slowmotions en andere technieken die ik ook ken van de films van Scorsese. Dit maakt dat de film heel dynamisch en vlot is – vooral het eerste half uur. Tijdens het kijken heb ik me geen moment verveeld. Het komt maar weinig voor dat ik niét op mijn horloge kijk bij het kijken van een film, maar bij American Hustle heb ik dit niet gedaan. Goed teken dus!

American Hustle

Verder heb ik wel heel erg moeten lachen om de afschuwelijke jaren ’70 styling. Ver-schrik-ke-lijk. De haardracht van de twee mannelijke hoofdrolspelers, de pakken.. Bah bah bah. Ik moet wel zeggen dat ik de jurken van Amy en Jennifer (en hun haardracht) wél kon waarderen. Soms hadden de jurken misschien een beetje een té diep decolleté, maar ach.

Ik ben eigenlijk heel positief over deze film. Normaal gesproken houd ik niet zo van het sfeertje uit de jaren ’70 en de jaren ’80, maar in deze film kon ik het toch wel waarderen. De film is vlot, heeft fijne karakters en vertelt een goed verhaal (mét goede boodschap). Favorietje? Ja, absoluut. Ga deze zeker zien in de bioscoop! Ik vond hem misschien nog wel beter dan The Wolf of Wall Street!

3 gedachtes over “REVIEW » American Hustle (2014).

1. Lijkt me een goede film! Ik wil hem ook snel gaan zien! Leuk trouwens dat je Theater-, Film-, en Televisiewetenschap studeert! Ik zat laatst nog te kijken naar deze opleiding en het lijkt me wel wat!